Bydgoszcz jest o krok od podpisania umowy na wykonanie projektu 1,5-kilometrowej trasy tramwajowej w ciągu Wyszyńskiego. Tory połączą Rondo Fordońskie z pętlą Bielawy i uzupełnią istotną lukę na tramwajowej mapie miasta. W ramach inwestycji pętla stanie się dwukierunkowa a na trasie powstanie 9 nowych przystanków.
Zarząd Dróg Miejskich I Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ogłosił niedawno przetarg na
opracowanie projektu nowej trasy tramwajowej łączącej obecną pętlę Bielawy z Rondem Fordońskim. Wykonawca będzie musiał stworzyć projekt budowlany, wykonawczy, a także uzyskać decyzję ZRID oraz decyzję środowiskową. Prawem opcji objęto za to nadzór autorski nad samą realizacją prac budowlanych - mających potrwać, zgodnie z szacunkami, około 18 miesięcy.
1,5 kilometra nowego, dwutorowego torowiska
Bydgoszcz chce zaprojektować nową, dwutorową trasę tramwajową o długości około 1,5 kilometra, która ma uelastycznić sieć tramwajową w tym rejonie Bydgoszczy. Poza budową nowego odcinka projekt ma także uwzględnić przebudowę pętli Bielawy na dwukierunkową, gdzie będą mogły kończyć i zaczynać bieg tramwaje jadące zarówno od Ronda Fordońskiego jak i od Gdańskiej.
Torowisko na Wyszyńskiego zostanie zlokalizowane w obecnym pasie dzielącym obie jezdnie, natomiast na końcówce Chodkiewicza tory zostaną ułożone w jezdni (tak jak na pozostałej części ulicy w kierunku Gdańskiej). Tor na Wyszyńskiego zostanie pokryty rozchodnikiem.
9 przystanków, pełna gwiazda rozjazdowa na Rondzie Fordońskim. Co z obsługą tej trasy?
W koncepcji, która jest bazą do opracowania projektu, umieszczono łącznie 9 przystanków - pojedynczy, zlokalizowany po zachodniej stronie pętli Bielawy, podwójny (w obu kierunkach) po wschodniej stronie pętli a także trzy pary przystanków na Wyszyńskiego - w rejonie alei Powstańców Wielkopolskich, ulicy Marii Curie-Skłodowskiej oraz po północnej stronie ronda Fordońskiego. Wykonawca projektu może nieco zmienić lokalizację przystanków - oczywiście po uzgodnieniach z zamawiającym. Nowo projektowane przystanki mają mieć długość 70 metrów - na odcinku trasy na Wyszyńskiego oraz co najmniej 35 metrów na ulicy Chodkiewicza.
Co bardzo istotne, na Rondzie Fordońskim zaplanowano budowę pełnej, 4-kierunkowej gwiazdy rozjazdowej, umożliwiającej kursowanie tramwajów we wszystkich możliwych relacjach np. Fordon - Bielawy.
W dokumentacji przetargowej czytamy, że projektant ma wprowadzić szereg zmian w stosunku do koncepcji sprzed kilku lat.
Opisywaliśmy ją w tym tekście. Zmiany dotyczą przede wszystkim okolic pętli Bielawy, gdzie ma zostać zaprojektowany Park&Ride, a w środku przebudowywanej pętli ma zostać zlokalizowana nowa podstacja trakcyjna, zasilająca pętlę a także nowy odcinek na Wyszyńskiego.
Jak na razie nie wiemy, jakie linie tramwajowe mogłyby pojechać nowym odcinkiem, bowiem jak wskazuje zamawiający, a jednocześnie organizator komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - ZDMiKP, jest za wcześnie by o tym mówić.
– Jest za wcześnie, aby można było podać szczegóły planowanej siatki połączeń. Z pewnością o docelowej liczebności tramwajów, a także linii obsługujących ten fragment miasta będziemy mogli się dowiedzieć, dzięki pozyskaniu audytu komunikacji publicznej, na który organizujemy przetarg. To na podstawie tego dokumentu będziemy mogli określić optymalne potrzeby przewozowe – odpowiada na nasze pytania Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa wspomnianej jednostki.
Trasę zaprojektuje Progreg
Dokumentacja ma zostać wykonana w ciągu 20 miesięcy od momentu zawarcia umowy.
W postępowaniu minął już termin składania ofert, a zamawiający dokonał już także wyboru najlepszej oferty. Zgodnie z tym nową trasę miałby zaprojektować Progreg z Krakowa, którzy otrzymał maksymalną liczbę punktów w całym postępowaniu.
Termin budowy i kolejność nowych tras wielką niewiadomą
Jak na razie nie wiemy jednak, kiedy budowa nowej trasy mogłaby mieć miejsce – Prace nad dokumentacją nowej linii wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej zajmą około dwóch lat. Na tym etapie za wcześnie jest mówić o dokładnych terminach (jej budowy - przyp. red.). Każda nowa trasa tramwajowa jest cenna i ma duże znaczenie dla poprawy komunikacji publicznej, jednak działania te są uzależnione od wielu kwestii, w tym koordynacji prac z innymi prowadzonymi inwestycjami oraz pozyskania finansowania – mówi cytowana już rzeczniczka ZDMiKP w Bydgoszczy, Katarzyna Muszyńska.
Muszyńską zapytaliśmy również o to, czy będzie to kolejny zupełnie nowy odcinek tramwajowy, jaki powstanie w mieście, oczywiście po budowie tramwaju do pętli Bielicka - w tym przypadku przetarg na prace budowlane już ruszył i aktualnie oczekujemy na otwarcie ofert. Rzeczniczka nie odpowiedziała na nasze pytanie jednoznacznie, zauważając tylko, że trasa łącząca Rondo Fordońskie z pętlą Bielawy będzie nowym odcinkiem a ponadto przekazała, że miasto przygotowuje się też do zlecenia projektu kolejnego łącznika tramwajowego - od pętli Rycerska (za dworcem PKP) do ulicy Gdańskiej.