Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Bydgoszcz zaprojektuje nową trasę tramwajową na Wyszyńskiego

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Bydgoszcz zaprojektuje nową trasę tramwajową na Wyszyńskiego
fot. UM BydgoszczRondo Fordońskie. Widoczny pas zieleni, na którym pobiegnie przyszła trasa tramwajowa
Bydgoszcz jest o krok od podpisania umowy na wykonanie projektu 1,5-kilometrowej trasy tramwajowej w ciągu Wyszyńskiego. Tory połączą Rondo Fordońskie z pętlą Bielawy i uzupełnią istotną lukę na tramwajowej mapie miasta. W ramach inwestycji pętla stanie się dwukierunkowa a na trasie powstanie 9 nowych przystanków.

Zarząd Dróg Miejskich I Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ogłosił niedawno przetarg na opracowanie projektu nowej trasy tramwajowej łączącej obecną pętlę Bielawy z Rondem Fordońskim. Wykonawca będzie musiał stworzyć projekt budowlany, wykonawczy, a także uzyskać decyzję ZRID oraz decyzję środowiskową. Prawem opcji objęto za to nadzór autorski nad samą realizacją prac budowlanych - mających potrwać, zgodnie z szacunkami, około 18 miesięcy.

1,5 kilometra nowego, dwutorowego torowiska

Bydgoszcz chce zaprojektować nową, dwutorową trasę tramwajową o długości około 1,5 kilometra, która ma uelastycznić sieć tramwajową w tym rejonie Bydgoszczy. Poza budową nowego odcinka projekt ma także uwzględnić przebudowę pętli Bielawy na dwukierunkową, gdzie będą mogły kończyć i zaczynać bieg tramwaje jadące zarówno od Ronda Fordońskiego jak i od Gdańskiej.

Torowisko na Wyszyńskiego zostanie zlokalizowane w obecnym pasie dzielącym obie jezdnie, natomiast na końcówce Chodkiewicza tory zostaną ułożone w jezdni (tak jak na pozostałej części ulicy w kierunku Gdańskiej). Tor na Wyszyńskiego zostanie pokryty rozchodnikiem.



9 przystanków, pełna gwiazda rozjazdowa na Rondzie Fordońskim. Co z obsługą tej trasy?

W koncepcji, która jest bazą do opracowania projektu, umieszczono łącznie 9 przystanków - pojedynczy, zlokalizowany po zachodniej stronie pętli Bielawy, podwójny (w obu kierunkach) po wschodniej stronie pętli a także trzy pary przystanków na Wyszyńskiego - w rejonie alei Powstańców Wielkopolskich, ulicy Marii Curie-Skłodowskiej oraz po północnej stronie ronda Fordońskiego. Wykonawca projektu może nieco zmienić lokalizację przystanków - oczywiście po uzgodnieniach z zamawiającym. Nowo projektowane przystanki mają mieć długość 70 metrów - na odcinku trasy na Wyszyńskiego oraz co najmniej 35 metrów na ulicy Chodkiewicza.

Co bardzo istotne, na Rondzie Fordońskim zaplanowano budowę pełnej, 4-kierunkowej gwiazdy rozjazdowej, umożliwiającej kursowanie tramwajów we wszystkich możliwych relacjach np. Fordon - Bielawy.

W dokumentacji przetargowej czytamy, że projektant ma wprowadzić szereg zmian w stosunku do koncepcji sprzed kilku lat. Opisywaliśmy ją w tym tekście. Zmiany dotyczą przede wszystkim okolic pętli Bielawy, gdzie ma zostać zaprojektowany Park&Ride, a w środku przebudowywanej pętli ma zostać zlokalizowana nowa podstacja trakcyjna, zasilająca pętlę a także nowy odcinek na Wyszyńskiego.

Jak na razie nie wiemy, jakie linie tramwajowe mogłyby pojechać nowym odcinkiem, bowiem jak wskazuje zamawiający, a jednocześnie organizator komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - ZDMiKP, jest za wcześnie by o tym mówić.

– Jest za wcześnie, aby można było podać szczegóły planowanej siatki połączeń. Z pewnością o docelowej liczebności tramwajów, a także linii obsługujących ten fragment miasta będziemy mogli się dowiedzieć, dzięki pozyskaniu audytu komunikacji publicznej, na który organizujemy przetarg. To na podstawie tego dokumentu będziemy mogli określić optymalne potrzeby przewozowe – odpowiada na nasze pytania Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa wspomnianej jednostki.

Trasę zaprojektuje Progreg

Dokumentacja ma zostać wykonana w ciągu 20 miesięcy od momentu zawarcia umowy.

W postępowaniu minął już termin składania ofert, a zamawiający dokonał już także wyboru najlepszej oferty. Zgodnie z tym nową trasę miałby zaprojektować Progreg z Krakowa, którzy otrzymał maksymalną liczbę punktów w całym postępowaniu.

Termin budowy i kolejność nowych tras wielką niewiadomą

Jak na razie nie wiemy jednak, kiedy budowa nowej trasy mogłaby mieć miejsce – Prace nad dokumentacją nowej linii wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej zajmą około dwóch lat. Na tym etapie za wcześnie jest mówić o dokładnych terminach (jej budowy - przyp. red.). Każda nowa trasa tramwajowa jest cenna i ma duże znaczenie dla poprawy komunikacji publicznej, jednak działania te są uzależnione od wielu kwestii, w tym koordynacji prac z innymi prowadzonymi inwestycjami oraz pozyskania finansowania – mówi cytowana już rzeczniczka ZDMiKP w Bydgoszczy, Katarzyna Muszyńska.

Muszyńską zapytaliśmy również o to, czy będzie to kolejny zupełnie nowy odcinek tramwajowy, jaki powstanie w mieście, oczywiście po budowie tramwaju do pętli Bielicka - w tym przypadku przetarg na prace budowlane już ruszył i aktualnie oczekujemy na otwarcie ofert. Rzeczniczka nie odpowiedziała na nasze pytanie jednoznacznie, zauważając tylko, że trasa łącząca Rondo Fordońskie z pętlą Bielawy będzie nowym odcinkiem a ponadto przekazała, że miasto przygotowuje się też do zlecenia projektu kolejnego łącznika tramwajowego - od pętli Rycerska (za dworcem PKP) do ulicy Gdańskiej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin: Tramwaj do Mierzyna ma powstać do 2030 roku

Komunikacja

Szczecin: Tramwaj do Mierzyna ma powstać do 2030 roku

Jakub Rösler 28 października 2025

Po pół wieku tramwaje wracają do aglomeracji Kopenhagi

Przestrzeń

Po pół wieku tramwaje wracają do aglomeracji Kopenhagi

Przemysław Farsewicz 26 października 2025

Tramwaj do stacji Gdańsk Wrzeszcz do 2029 roku

Komunikacja

Tramwaj do stacji Gdańsk Wrzeszcz do 2029 roku

Jakub Rösler 21 października 2025

Tramwaje Warszawskie z ofertami na projekt wschodniego "wąsa"

Komunikacja

Szczecin. Jakie linie tramwajowe obsłużą Tramwaj do Mierzyna?

Komunikacja

Zobacz również:

Szczecin: Tramwaj do Mierzyna ma powstać do 2030 roku

Komunikacja

Szczecin: Tramwaj do Mierzyna ma powstać do 2030 roku

Jakub Rösler 28 października 2025

Po pół wieku tramwaje wracają do aglomeracji Kopenhagi

Przestrzeń

Po pół wieku tramwaje wracają do aglomeracji Kopenhagi

Przemysław Farsewicz 26 października 2025

Tramwaj do stacji Gdańsk Wrzeszcz do 2029 roku

Komunikacja

Tramwaj do stacji Gdańsk Wrzeszcz do 2029 roku

Jakub Rösler 21 października 2025

Tramwaje Warszawskie z ofertami na projekt wschodniego "wąsa"

Komunikacja

Szczecin. Jakie linie tramwajowe obsłużą Tramwaj do Mierzyna?

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij